Działanie na rzecz rozwoju różnych form przedsiębiorczości powinno obejmować również kraje „skazane na wykluczenie i marginalizację w świecie ekonomii globalnej.” Odpowiedzialność za podejmowane projekty powinna być rozkładana proporcjonalnie, to znaczy pierwszym, który powinien podjąć obowiązek rozwoju jest sam zainteresowany.
Ekonomia nie jest ani etycznie neutralna, ani nieludzka i antyspołeczna. Rynek i globalizacja to tylko narzędzia - będą takie, jakimi je uczynimy. Nie ma uzasadnienia zrzucanie odpowiedzialności za nie na „bezosobowe siły” czy „struktury niezależne od ludzkiej woli”. Nie narzędzie jest winne, ale człowiek, który się nim posługuje.
„Chciałbym przypomnieć wszystkim, a zwłaszcza rządzącym zaangażowanym w nadanie nowego kształtu ładowi ekonomicznemu i społecznemu w świecie, że pierwszym kapitałem, który należy ocalić i docenić jest człowiek, osoba, w swojej integralności: Człowiek bowiem jest twórcą całego życia gospodarczo-społecznego, jego ośrodkiem i Celem”.
W omówieniach encykliki powtarzają się cały czas cztery słowa-hasła: sprawiedliwość, miłość, dobro wspólne i rozwój. Intuicyjnie wydają się zrozumiałe, czy jednak wiemy, co się pod nimi kryje?
Nazwa "katolicka nauka społeczna" brzmi niejasno i nudno. Tymczasem to nauka o człowieku, który funkcjonuje w społeczeństwie i powinien w tym społeczeństwie móc się wszechstronnie rozwijać. W tym dziale chcielibyśmy zająć się różnymi aspektami obecności człowieka w świecie.
Istnieją obiektywne i uniwersalne wartości moralne, które wynikają z samego człowieczeństwa. Powinny być one fundamentem porządku prawnego – przekonuje nowy dokument watykańskiej komisji teologicznej.
Ustawa bioetyczna i ratyfikacja Europejskiej Konwencji Bioetycznej stawia przed problemami, o których często niewiele wiadomo. Chętnych, by dowiedzieć się więcej, czy wyrobić sobie zdanie na te tematy, zapraszamy do lektury.
Płacenie podatków to obowiązek obywatelski – twierdzi państwo. Państwo krzywdzi zbyt wysokimi podatkami – bronią się obywatele. A co na to Kościół? Czy niepłacenie podatków jest grzechem?
Fundacja „Nadzieja”, działająca na terenie archidiecezji warszawskiej pomogła założyć 50 firm.
W świetle encykliki Laborem exercens, której Autor staje na stanowisku, że praca jest powołaniem człowieka, że dzięki niej człowiek "poniekąd bardziej staje się człowiekiem", trzeba to zagadnienie widzieć o wiele szerzej, nie tylko w wymiarze ekonomicznym