Na co dzień przechowywane w magazynach Muzeów Watykańskich.
Unikalna wystawa w Pałacu Apostolskim w Castel Gandolfo pozwala po raz pierwszy zobaczyć papieskie zbroje, na co dzień przechowywane w magazynach Muzeów Watykańskich. Ekspozycja „In difesa del Papa” („W obronie Papieża”) potrwa do lutego przyszłego roku i towarzyszy jej prezentacja arrasu Rafaela „Nawrócenie Szawła”.
Głos bezimiennych
Wystawa przygotowana w Pałacu Papieskim w Castel Gandolfo ukazuje bogactwo historycznych zbroi i hełmów ze zbiorów Muzeów Watykańskich. Odrestaurowane eksponaty, między innymi moriony, hełmy kawaleryjskie – należały do różnorodnych formacji, które w XVI i XVII wieku broniły Stolicy Apostolskiej. W czasach, gdy Kościół nie mógł ewangelizować bez obrony, w służbie Papieża stawali zarówno najemnicy, jak i obywatele zaciągnięci do walki w imię wiary.
„Ta wystawa nie jest jedynie prezentacją dawnych pamiątek – mówi kurator Sandro Barbagallo – ale okazją, by usłyszeć nieme głosy żołnierzy bez imienia, których twarze kryły się pod hełmami. Każdy eksponat opowiada historię wierności, poświęcenia, dyscypliny i sztuki, skłaniając do refleksji nad znaczeniem obrony, misji i honoru”.
Od Kawalerzystów po Gwardię Szwajcarską
Wśród bohaterów tego „papieskiego oręża” wyróżniają się Kawalerzyści – korpus utworzony w 1485 roku przez Innocentego VIII, który wsławił się w bitwie pod Lepanto. Wystawa przypomina także o „Złamanych Włóczniach”, elitarnej Gwardii Pana Naszego, założonej w 1555 roku dla ochrony Papieża. Jedynym renesansowym oddziałem, który przetrwał do dziś, pozostaje Gwardia Szwajcarska – jedyna na świecie, która wciąż nosi XVI-wieczny morion z grzebieniem, symbol ciągłości między przeszłością a teraźniejszością.
Zbroje, obrazy i ceramika
Eksponaty pokazują ewolucję zbroi – od ciężkich i ozdobnych po lekkie i funkcjonalne. „Losy tych przedmiotów splatają się z dramatycznymi wydarzeniami, jak Sacco di Roma z 1527 roku czy wojna o Castro, kiedy papieska armia liczyła 20 000 ludzi” – podkreśla Barbagallo. Wśród dzieł znalazł się również portret Francesca II Colonny z 1561 roku oraz XVIII-wieczne naczynia z kolekcji Carpegna ozdobione scenami bitewnymi.
Rafael i duch obrony
Temat wystawy dopełnia monumentalny arras Rafaela „Nawrócenie Szawła”, wykonany w pracowni Pietera Van Aelsta. „Szukaliśmy związku między tematyką wystawy a arrasem Rafaela. Kiedy Szaweł upada oślepiony w drodze do Damaszku, ma na głowie hełm” – zauważa dyrektor Muzeów Watykańskich Barbara Jatta. Jak dodaje, powrót Leona XIV do tradycji wypoczynku w Castel Gandolfo, ta miejscowość cieszy się większym zainteresowaniem turystów.
Dyrektor Jatta zapowiada ponadto plan utworzenia w Muzeach Watykańskich stałej ekspozycji zbroi w Sali Chiaroscuri. „To przedmioty, które mówią o historii bardziej obrony niż ataku. Mamy nadzieję, że to obrona, a nie atak, stanie się znakiem rozpoznawczym dzisiejszego świata.” – powiedziała.
Leon XIV do abp Wachowskiego: będą cię poznawać nie po słowach, ale po miłości
"Gdy przepisywałam Pismo Święte, trafiałam na słowa, które odniosłam do siebie, do swojego życia".
Nikt nie jest powołany do rozkazywania, wszyscy są powołani do służenia.