Święta i dni uroczyste Karaimów wypływają z Biblii i obchodzone są zgodnie z jej nakazami.
Pierwsze święto rozpoczynające się czternastego dnia pierwszego miesiąca roku religijnego, to Wielkanoc, nazywana po karaimsku Chydży Tymbyłłarnyn (29.03 - 12.04). Ten świąteczny tydzień poświęca się pamięci tych, którzy wyszli z Egiptu, z domu niewoli. święto rozpoczyna uroczysta wieczerza, a szczególnie uroczyście obchodzi się dzień pierwszy, sobotę i niedzielę (San baszy - od której zaczyna się liczenie siedmiu tygodni - pięćdziesięciu dni do Chydży Aftałarnyn) oraz dzień ostatni. W tygodniu świątecznym nie spożywa się niczego kwaszonego (w tym pieczywa). Jada się tymbyły (przaśniki) wypiekane w domu, pieczone mięso i jaja oraz potrawy z mąki tymbyłowej, specjalnie przygotowywanej na ten czas. Wieczorem ostatniego dnia, po nabożeństwie, ojciec - głowa domu - błogosławi posmarowaną miodem kromkę chleba i ze słowami: chamiedź kutłu (szczęśliwych przaśników) dzieli ją pomiędzy domowników.
W pięćdziesiąt dni po niedzieli wielkanocnej świętuje się Chydży Aftałłarnyn (27.05) - Zielone święta (święto Piędziesiątnicy) - dziękując Bogu za pierwsze zżęte kłosy i upamiętniając nadanie na górze Synaj dziesięciorga przykazań. Na ten dzień zgodnie z tradycją kuchni karaimskiej przygotowuje się specjalną babę pieczoną z siedmiu warstw: czterech drożdżowego ciasta i trzech sera, które symbolizują siedem minionych tygodni, oraz serniki (pierogi z serem) zapiekane ze śmietaną.
Kolejnym szczególnym świętem, obchodzonym dziesiątego dnia siódmego miesiąca, jest dzień Odpuszczenia Grzechów - Boszatłych Kiuniu (22.09). Jest to dzień ścisłego postu i modłów, poprzedzony wzajemnymi prośbami o odpuszczenie win i przebaczenie. Głęboka skrucha wyrażona i wymodlona tego dnia prowadzi do odpuszczenia grzechów popełnionych przed Bogiem i bliźnimi. Karaimi przygotowują się do tego święta dziesięciodniowymi roratami - porannymi modlitwami przed świtem. Cały dzień obowiązuje ścisły post, zupełne wstrzymanie się od jedzenia nie obowiązuje jedynie dzieci do lat czternastu oraz osób chorych i w podeszłym wieku. Po zakończonych modłach, składając sobie życzenia Karaimi proszą: oruczjuz kabuł bołhej, co znaczy: aby post twój był przyjęty przez Niego.
Jesienią, od piętnastego dnia siódmego miesiąca (przez osiem dni) obchodzi się święto Plonów - Chydży Ałaczychłarnyn (1.10), natomiast w pierwszą sobotę po tym święcie zaczyna czytanie Pięcioksiągu.
Czternastego dnia dwunastego miesiąca świętuje się wesołe Dni Losów - Kynysz (28.02), które tradycja każe uczcić specjalnie przygotowywanymi trójkątnymi bułkami z makiem.
W okresie letnim przypadają dni postów, dni żałobne - Oruczłar - upamiętniające nieszczęścia, które dotknęły naród i jego członków.
Pierwszy Burunchu Orucz (25.06) przypomina o katastrofie, która dotknęła Troki w 1710 roku. Z wielkiej osady ostały się po przejściu epidemii dżumy jedynie trzy rodziny. W dniu tym odczytuje się na cmentarzach specjalną elegię poświęconą tym tragicznym wydarzeniom. Okres zamyka Kurban. Modły tego dnia tradycja każe zakończyć złożeniem w ofierze barana, a mięso ofiarne rozdać ubogim. Przez cały miesiąc, pomiędzy pierwszym a trzecim postem, obowiązuje wstrzymanie się od pokarmów mięsnych, a w dniach pierwszego, drugiego i trzeciego postu należy wstrzymać się od wszelkich posiłków do zakończenia nabożeństw i powrotu z cmentarza. Nie wszyscy wierni wytrzymują pełny miesiąc, niektórzy są w stanie wytrwać jedynie ostatnich dziesięć dni, nazywanych On kiuniara, innym wystarcza siły jedynie na trzy ostatnie dni - Ücz kiuniara, charakteryzujące się zaostrzonym rygorem w jedzeniu. Jeżeli według kalendarza posty przypadają w sobotę, to pierwszy i drugi przenosi się na niedzielę, a trzeci - Kurban - na piątek.
W trakcie roku kalendarzowego uroczyście obchodzi się również soboty - Szabbat kiuniu i dni nowiu - Janhyj kiuniu.
aktualna ocena | |
głosujących | |
Ocena |
bardzo słabe |
słabe |
średnie |
dobre |
super |
Leon XIV do abp Wachowskiego: będą cię poznawać nie po słowach, ale po miłości
"Gdy przepisywałam Pismo Święte, trafiałam na słowa, które odniosłam do siebie, do swojego życia".
Nikt nie jest powołany do rozkazywania, wszyscy są powołani do służenia.