Rozpamiętywanie Męki Chrystusa stanowiło, i nadal stanowi, szczególną formę pobożności w przeżywaniu Wielkiego Postu. Pomagała w tym sztuka sakralna, która działając na wyobraźnię, przybliżała tajemnice wiary.
Kraje, które w ostatnich latach najbardziej na tym ucierpiały to: Syria, Egipt, Afganistan, Irak i Cypr.
Czy ufam Bogu i wierzę mu że mnie nie opuści? Gdy wszystko łatwo w życiu się układa, łatwo jest wierzyć.
Ocalałe dzieła sztuki kościelnej od XVI do XX wieku, rozproszone i przechowywane do niedawna w świątyniach diecezji kaliskiej, zostały pokazane na wystawie "Deus Pulchritudo Multiplex Est" (Piękno Boga jest wielorakie) w Centrum Józefologicznym w Kaliszu.
- Kontemplacja piękna dzieł sztuki jest drogą prowadzącą do Boga – przypomniał Benedykt XVI podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.
Via pulchritudinis, czyli droga piękna, również może prowadzić do poznania i spotkania z Bogiem. Przypomniał o tym Benedykt XVI w katechezie w czasie audiencji ogólnej 31 sierpnia w Castel Gandolfo.
Sztuka może pomóc w dziele rechrystianizacji. Trzeba jednak na nowo jasno odróżnić sztukę sakralną od sztuki świeckiej – uważa ks. Marko Rupnik, konsultor Papieskiej Rady ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji.
Katolicy są oburzeni bluźnierczym dziełem i protestują.
Każde dzieło – a więc i dzieło sztuki – jest owocem samoograniczenia. Choćby dlatego, że powstaje jako rezultat wyboru jednej drogi spośród wielu możliwych.
Kościół w Czechach domaga się zwrotu ponad 500 dzieł sztuki, zabranych przez państwo.
Można powiedzieć, że nabożeństwo do Matki Bożej Wspomożycielki sięga początków chrześcijaństwa.