Francesco Buoneri zwany Cecco del Caravaggio "Zmartwychwstanie Jezusa", olej na płótnie, 1619–1620, Instytut Sztuki, Chicago
Francesco Buoneri zwany Cecco del Caravaggio "Zmartwychwstanie Jezusa", olej na płótnie, 1619–1620, Instytut Sztuki, Chicago

Wielkie trzęsienie ziemi

GN 15/2020

publikacja 08.04.2020 00:00

Ta dynamiczna kompozycja ilustruje opis zmartwychwstania Pańskiego zawarty w Ewangelii według św. Mateusza: „A oto powstało wielkie trzęsienie ziemi. Albowiem anioł Pański zstąpił z nieba, podszedł, odsunął kamień i usiadł na nim. Postać jego jaśniała jak błyskawica, a szaty jego były białe jak śnieg. Ze strachu przed nim zadrżeli strażnicy i stali się jakby umarli” (Mt 28,2-4).

W interpretacji włoskiego artysty anioł właśnie odrzuca kamienie przykrywające grób, zniszczone uprzednio przez trzęsienie ziemi. Żołnierze są przerażeni, niektórzy leżą, bo „stali się jakby umarli”, inni wpatrują się w oślepiająco białą postać anioła. Malarz nie ogranicza się jednak do pokazania tego, co widzą strażnicy. Ponad aniołem i żołnierzami klęczy na chmurze zmartwychwstały Chrystus. Jedną ręką trzyma sztandar ze znakiem krzyża, będący oznaką zwycięstwa nad śmiercią, drugą rękę unosi w górę. Nie dostrzega Go żaden ze strażników.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.

Pierwsza strona Poprzednia strona Następna strona Ostatnia strona
oceń artykuł Pobieranie..