"Nie ma pokoju bez sprawiedliwości, nie ma sprawiedliwości bez przebaczenia." - JP II. Jak wygląda spojrzenie Kościoła na zjawisko emigracji?
"Człowieka trzeba mierzyć miarą serca – sercem." - JP II. Co sprawia, że formacja charytatywna jest potrzebna? Jaki powinien być jej zakres?
"Kościół żyje Eucharystią" - JP II. Jaką rolę pełni liturgia w tajemnicy Kościoła? W jaki sposób należy przeżywać rok liturgiczny, a także sprawowanie sakramentów?
"Kapłan jest człowiekiem żyjącym samotnie po to, aby inni nie byli samotni." - JP II. Co stanowi istotę duchowości kapłańskiej? W jaki sposób należy rozwijać charyzmat kapłanów i osób zakonnych?
"Człowiek nie może siebie sam do końca zrozumieć bez Chrystusa. Nie może zrozumieć, ani kim jest, ani jaka jest jego prawdziwa godność, ani jakie jest jego powołanie i ostatecznie przeznaczenie." - JP II. Dlaczego konieczna jest formacja do uczestnictwa w życiu kościelnym i społecznym? Jak wygląda obecność osób świeckich w Kościele polskim?
"Miłość i służba nadają sens naszemu życiu." - JP II. Czym jest misyjna natura Kościoła? Jakie są formy współpracy misyjnej?
"Kultura jest tym, przez co człowiek, jako człowiek, staje się bardziej człowiekiem: bardziej <<jest>>" - JP II. Jak wyglądają zmiany, które zaszły w kulturze polskiej po wojnie? Dlaczego musimy nauczyć się właściwego odbioru mediów? Czy muzyka i budownictwo kościelne pełnią taką samą rolę jak dawniej?
"Przyszłość zaczyna się dzisiaj, nie jutro." - JP II. Za co odpowiedzialny jest Kościół w państwie? Jak powinno wyglądać uczestnictwo katolików w życiu politycznym? Dlaczego należy kłaść nacisk na edukację obywatelską?
"Nie ma szczęścia, nie ma przyszłości człowieka i narodu bez miłości." - JP II. Jakie stanowisko zajmuje Kościół wobec życia społeczno-gospodarczego? Dlaczego następuje rozdźwięk między kulturą materialną a moralną? Jak Kościół odbiera przemiany zachodzące w kraju?
"Naukowiec nie jest twórcą prawdy, ale jej odkrywcą"- JP II. Jaki jest sens nauczania religii w szkołach? Dlaczego należy tworzyć wspólnoty nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców? W jakim kierunku powinna pójść odnowa struktur uczelni katolickich?