POT: To także okazja dla biznesu i szansa na poprawę wizerunku Polski.
Światowe Dni Młodzieży będą nie tylko wydarzeniem duchowym, ale też okazją dla biznesu i olbrzymią szansą na poprawę wizerunku Polski w świecie - podkreślają przedstawiciele Polskiej Organizacji Turystycznej (POT).
Liczą, że uczestnicy ŚDM, którzy spotkają się z papieżem Franciszkiem, będą wracać do Polski i zachęcą do odwiedzenia naszego kraju innych. Wykorzystaniu szans związanych z ŚDM poświęcona była konferencja POT, zorganizowana w czwartek na Jasnej Górze.
"Będzie to wydarzenie, które ma wymiar duchowy, ale jest to też potężne wyzwanie dla biznesu. Zostanie wyzwolony olbrzymi popyt na usługi turystyczne i trzeba zabezpieczyć godny pobyt szerokiej rzeczy pielgrzymów, którzy przyjadą do Polski" - powiedział przewodniczący Rady POT Jan Korsak.
Jak podkreślił, aby wykorzystać szanse związane ze ŚDM konieczna jest współpraca i zaangażowanie administracji rządowej i samorządowej oraz firm turystycznych.
Wiceprezes POT Bartłomiej Walas wskazał, że ŚDM to także szansa na poprawę wizerunku Polski w świecie. Dlatego istotną wartością będzie rekomendacja, jakiej udzielą uczestnicy ŚDM po powrocie do domów.
"Polska ma ciągle w świecie wizerunek dość blady, neutralny. Nie wierzy się w to, co można u nas zastać pod względem dziedzictwa kulturowego, postaw ludzkich i pewnej nowoczesności. Innymi słowy, we współczesnej komunikacji marketingowej dla budowania marki Polski potrzebne jest takie świadectwo, którego wyrazicielem są przyjeżdżający turyści. Oni w 90 proc. wyjeżdżają oczarowani, pozytywnie zaskoczeni" - powiedział Walas.
Wyraził nadzieję, że ŚDM spopularyzują Polskę jak Euro 2012, ale w jeszcze większej skali. "To wydarzenie globalne i tak medialne, że ono te rekomendacje nam powtórzy" - dodał wiceprezes.
Przedstawiciele POT zaznaczali, że wielu młodych ludzi, którzy przyjadą na ŚDM odwiedzi nasz kraj po raz pierwszy i trzeba zrobić wszystko, co możliwe, by chcieli wracać do Polski i zachęcali do tego innych. "To będzie kapitał na wiele lat. Przyjadą do nas młodzi i ciekawi świata ludzie. Jeśli ich zachęcimy to wrócą do nas i być może nie sami, ale ze swoimi znajomymi czy rodzinami" - przekonywał Korsak.
Przedstawiciele POT podkreślali, że poza duchowym wymiarem ŚDM oznaczają także konkretne korzyści materialne. Przytaczali dane, według których ŚDM w Madrycie przyniosły temu miastu ponad 230 mln euro wpływów, a całej hiszpańskiej gospodarce - ponad 350 mln euro. Na ŚDM do Madrytu w 2011 r. przyjechało 2 mln pielgrzymów, a dwa lata później do Brazylii - 5 mln. Rekord padł w Manili, do której na ŚDM w 1995 r. przyjechało aż 5 mln osób. ŚDM towarzyszy także olbrzymie zainteresowanie mediów. Np. w Brazylii akredytowało się prawie 6,5 tys. dziennikarzy.
W opinii Korsaka, turystyka pielgrzymkowa powinna stać się polską specjalnością. Według ekspertów, jest to ciągle nie do końca wykorzystany potencjał. W całym kraju jest wiele unikatowych miejsc, ważnych nie tylko ze względu na kult religijny, ale też wartości architektoniczne czy kulturalne.
Co prawda na Jasną Górę przybywa rocznie nawet 4 mln pielgrzymów, jednak wiele innych miejsc mogłoby cieszyć się znacznie większą popularnością niż dotychczas - wskazują szefowie POT i przekonują, że sam zabytek, czy miejsce to we współczesnej turystyce jednak zbyt mało - turyści szukają związanych z danymi obiektami historii i emocji. "Oczywiście trzeba zastanowić się nad tym, gdzie są granice komercjalizacji tego, co jest sakralne, na ile możemy sobie pozwolić żeby to sprzedawać" - zaznaczył szef Rady POT.
Światowe Dni Młodzieży to zapoczątkowane przez papieża Jana Pawła II spotkanie młodych katolików z całego świata. Odbędą się w Krakowie i Wieliczce - potrwają od 26 do 31 lipca. Szacuje się, że w wydarzeniu może wziąć udział 2,5-3 mln osób.
Wcześniej, od 20 do 25 lipca zaplanowano dla pielgrzymów przyjeżdżających na ŚDM Dni w Diecezjach, które odbędą się na terenie wszystkich polskich diecezji (oprócz archidiecezji krakowskiej). Każda diecezja przygotowuje na ten czas specjalne wydarzenia.
Polska po raz drugi będzie gospodarzem takiego spotkania - poprzednio gościła młodych w sierpniu 1991 r. w Częstochowie. Hasłem ŚDM 2016 jest jedno z ewangelicznych błogosławieństw: "Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią" - nawiązuje zarówno do rozpoczętego niedawno w Kościele katolickim Roku Miłosierdzia, jak i do kultu Miłosierdzia Bożego zapoczątkowanego przez polską świętą - siostrę Faustynę Kowalską.
Odnotowano ofiary śmiertelne, ale konkretne liczby nie są jeszcze znane.
Biskup zachęca proboszczów do proponowania osobom świeckim tego rodzaju posługi.
Nauka patrzy na poczęte dziecko inaczej niż na zlepek komórek.