• Gość
    10.01.2019 22:01
    skąd pewność?
  • GOSC
    10.01.2019 22:03
    Czyli jak, ślady krwi zgadzają się z Całunem, ale na samym Całunie żaden czepek się nie odbił?
  • Dremor
    11.01.2019 08:58
    Na czepku są ślady krwi (podobnie jak na Całunie i innych relikwiach), mimo, że Ewangelia wyraźnie mówi, że Jezus został pochowany zgodnie z żydowskim sposobem grzebania, który zakłada dokładne umycie ciała z wszelkich śladów krwi.
    • Gość
      11.01.2019 16:01
      Jak pisze Ian Wilson "Krew i Całun" (1998) obmycie było zakazane, gdy Izraelita zginął krwawą śmiercią. Zaś Ewangelia wg Jana milczy o obmyciu.
      • Dremor
        13.01.2019 13:21
        Przepis, o którym wspominasz w prawie rabinackim pojawił się dopiero w X wieku. Jednocześnie przepis ten mówi, że w przypadku pochówku bez obmycia ciała nie namaszcza się go, a Ewangelia Jana wyraźnie mówi, że Nikodem przyniósł mirrę i aloes do namaszczania.
    • nie mam nicku
      27.07.2019 18:36
      Jak dla mnie, nie było czasu na mycie ciała.
  • Bodo Altmann
    12.01.2019 15:14
    W Akwizgranie (Aachen Niemcy) w tamtejszej katedrze są przechowywane jako relikwie pieluchy dzieciątka Jezu. W 2021 od 20 czerwca będą jak co 7 lat wystawione publicznie.
  • Johna
    12.01.2019 17:36
    Dremorze-Pan Jezus był pogrzebany w pośpiechu z racji szabatu.Trzy Maryje przyszły dokończyć obrzędów należnych ciału,ale Go już nie było.Moja wiara nie potrzebuje relikwii,ale szanuję uczucia szacunku do relikwiii ,jeśli nie są z kategorii tych,jak ten szczebel z drabiny ,która się śniła Jakubowi.Artykuł ciekawy,po raz pierwszy o tym czepku zakładanym zmarłemu pod całun,dowiedziałam się tutaj.W ogóle bardzo podoba mi się portal Wiara.Można z Wami pożytecznie spędzać czas i uczyć.
    • Dremor
      13.01.2019 13:30
      Tu się mylisz, bo prawo żydowskie nakazywało obmycie i pochowanie ciała nawet w Szabat. Pośpiech, ani Szabat nie mógł być żadnym usprawiedliwieniem dla pozostawienia ciała nieobmytego. Zakazywano natomiast dodatkowych obrzędów pogrzebowych, które należało uczynić po Szabacie.

      Rozmówca powyżej przytacza argument, jakoby prawo pozwalało na nieobmywanie ciała w przypadku śmierci gwałtownej. Pomijając fakt, że przepis powstał 1000 lat po Chrystusie, to precyzuje on, że w przypadku nieobmycia ciało zmarłego staje się nieczyste, w związku z tym niewiasty miałyby zakaz wstępu w pobliże grobu po Szabacie.

      Obmycie Jezusa było obecne we wczesnej tradycji chrześcijańskiej i przekazach ustnych. Wspomina o tym wzmiankowana przez Serapina, biskupa Antiochii apokryficzna Ewangelia Piotra, zawierająca dokładny opis męki i pogrzebu Jezusa.
Dyskusja zakończona.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg

Archiwum informacji

niedz. pon. wt. śr. czw. pt. sob.
25 26 27 28 29 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6