Dni Pamięci Wielkich Polaków

Kamil Purłan; BP Lotniska Kętrzyn Wilamowo

publikacja 05.10.2011 11:07

Już po raz 11. odbędzie się uroczystość poświęcona pamięci Wielkich Polaków – Stefana Kardynała Wyszyńskiego i Jana Pawła II. Jak co roku wierni spotkają się w Stoczku Klasztornym oraz na lotnisku Kętrzyn Wilamowo.

Dni Pamięci Wielkich Polaków BP Lotniska Kętrzyn Wilamowo Uroczystości odbędą się dnia 7 października w stoczkowskiej Bazylice oraz 8 października na lotnisku Wilamowo k. Kętrzyna. Obchody przypadają w rocznicę uwięzienia Prymasa Tysiąclecia w stoczkowskim Klasztorze (12 X 1953) i przewiezienia go do kolejnego miejsca internowania z lotniska Wilamowo (6 X 1954). W tym roku obchodzona jest 110. rocznica urodzin i 30. rocznica śmierci Sługi Bożego kard. Wyszyńskiego. Obchody te są dobrą okazją dla nas wszystkich, by przypomnieć postać i nauczanie Prymasa Tysiąclecia.

Uroczysta Msza Święta w Stoczku Klasztornym odbędzie się z udziałem władz kościelnych i państwowych, podczas której wierni modlić się będą o rychłą beatyfikację Sługi Bożego – Kard. Stefana Wyszyńskiego. Następnie zebrani będą mogli posłuchać Programu słowno – muzycznego o Prymasie Tysiąclecia w wykonaniu uczniów ze szkoły Podstawowej w Białymstoku. Następnie nastąpi przejście do Kalwarii Prymasa w ogrodzie, zapalenie symbolicznego lampionu oraz poczęstunek dla wszystkich gości, młodzieży i dzieci (w klasztornym refektarzu oraz w sali domu pielgrzyma).

Sobota (9 października) to spotkanie mieszkańców regionu na lotnisku Wilamowo, koło Kętrzyna. Uroczystości rozpoczną się Apelem Pamięci wybitnych Polaków – Stefana Kardynała Wyszyńskiego i Jana Pawła II. Kompanie honorowe oraz poczty sztandarowe zbiorą się przy obeliskach, by złożyć  kwiaty. Następnie nastąpi  przegrupowanie kompanii honorowych i publiczności do hangaru lotniczego. W tym dniu hangar posłuży jako miejsce spotkania mieszkańców, by uczestniczyć w okolicznościowym występie Szkoły Podstawowej im. Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku. Około godziny 14.00 odbędzie się Liturgia Słowa oraz koncert orkiestry wojskowej z pokazem musztry paradnej.

Uroczystości zostaną zakończone wspólnym posiłkiem z kuchni wojskowej oraz spotkaniem harcerzy przy ognisku.

W uroczystościach wezmą udział organizacje kombatanckie, młodzież szkolna, mieszkańcy regionu, harcerze, kompanie honorowe jednostek wojskowych, reprezentanci władz państwowych i samorządowych oraz dostojnicy kościelni różnych wyznań.

Ponadto w hangarze na lotnisku Wilamowo będzie można podziwiać, specjalnie przygotowaną na tę uroczystość, wystawę fotograficzną. Zostanie ona w pełni poświęcona wyjątkowym osobom: Stefanowi Kardynałowi Wyszyńskiemu i Janowi Pawłowi II.

„Dzień Pamięci” służy utrwaleniu pamięci o Wielkich Polakach oraz ich zasług dla ojczyzny. Jednocześnie jest to forma promocji postaw patriotycznych i obywatelskich.

Sama uroczystość została zainspirowana wydarzeniami z dnia 6 października 1954 r., kiedy to kard. Wyszyński został transportowany drogą lotniczą z miejsca internowania (Stoczka Warmińskiego) do Prudnika Śląskiego z lotniska Kętrzyn Wilamowo.

Organizatorem „Dni Pamięci…” na lotnisku Kętrzyn Wilamowo jest Stanisław Tołwiński, prezes Aeroklubu Krainy Jezior.

Dni Pamięci Wielkich Polaków BP Lotniska Kętrzyn Wilamowo Fragment „Zapisków Więziennych”

… 6.X. 1954, środa. Stoczek Warmiński-Prudnik Śląski… Śniadanie, ostatni spacer po ogrodzie, pod oddaniu naszych rzeczy, które o godzinie 10.00 odwieziono na samolot. O godzinie 12.15 wyruszyliśmy w kierunku na Bartoszyce, Kętrzyn. Samolot stał pod Kętrzynem, na polu przyległym do lasów, w którym mieściła się Kwatera Hitlera.

Samolot startował o godzinie 13.00, stały kierunek lotu – południowo – zachodni. Lecieliśmy w nieznane. Rozpoznaliśmy Jeziora mazurskie, przelot przez Wisłę. Później wznieśliśmy się ponad pułap chmur i już nic nie widzieliśmy, aż – Odrę. O godzinie 15.00 lądowaliśmy na polach, w pobliżu miasta, którego nie mogłem rozpoznać.

Wiedziałem, że jesteśmy gdzieś na Opolszczyźnie. Później okazało się, że lądowaliśmy koło Nysy, skąd przez Głuchołazy dojechaliśmy samochodami do Prudnika Śląskiego. Trzeba było jednak czekać w samolocie do godziny 18.00. Dopiero w ciemnościach wyszliśmy z samolotu i zajęliśmy miejsca w samochodach….

Zatrzymaliśmy się przy domu, położonym w lesie, który był przeznaczony na nowe miejsce pobytu. Był to klasztor Franciszkanów pod Prudnikiem, zmieniony na nowy „obóz izolacyjny”.

10.X.1954, niedziela. Sposób przewiezienia nas ze Stoczka do Prudnika zasługuje na uwagę – jako „kawałek” policyjny, w który włożono wiele energii i ostrożności. Na kilka dni przed wyjazdem widzieliśmy jakiś samolot upatrujący miejsce do lądowania; trwało to krótko, poczerń zniknął nam z oczu za drzewami. W dniu wyjazdu najpierw wywieziono księdza i siostrę. Ja miałem jechać drugim samochodem….

…Przy wyjeździe z bramy zewnętrznej na placu przedkościelnym byliśmy przedmiotem zainteresowania dzieci szkolnych, które przysiadały, aby lepiej widzieć, kto jedzie w aucie. Wyczułem , że te dzieci „coś” wiedzą. Droga na lotnisko trwała około 3 kwadranse i moi konwojenci byli podenerwowani. Z daleka zobaczyłam samolot stojący w pustym polu, a przy nim nie widać było żywej duszy. Natomiast wokół, pod lasami, widać było sylwetki ludzi, pilnujących dostępu do miejsca startu. Gdy wszedłem do samolotu, zauważyłem, że zarówno siostra jak i ksiądz byli wyraźnie zaniepokojeni i może lękali się, że nie przyjadę i że będą musieli sami podróżować. Start odbył się doskonale…”