Po co prawo w Kościele?

Ks. Tomasz Jaklewicz:

GN 26/2011 |

publikacja 30.06.2011 00:15

Od czasów apostolskich prawo w Kościele istnieje jako element składowy jego życia, tożsamości – przekonuje ks. Piotr Majer.

ks. Piotr Majer. Henryk Przondziono ks. Piotr Majer.

Ks. Tomasz Jaklewicz: Trzymam w ręku opasły tom najnowszego wydania Kodeksu Prawa Kanonicznego z komentarzem. Zapytam nieco przewrotnie, czy Pan Bóg musi się stosować do prawa kanonicznego?

Ks. Piotr Majer: – Pan Bóg jest samą sprawiedliwością. On sam nie tylko wie najlepiej, ale stanowi, co jest sprawiedliwe, czyli co drugiemu się słusznie należy. To Bóg jest źródłem prawa. On jest twórcą prawa naturalnego, które wpisane jest w samą naturę człowieka. Do tego prawa powinien się stosować każdy prawodawca – i świecki, i kościelny.

Jakie jest powiązanie między Panem Bogiem a prawem kanonicznym?

– Prawo kościelne, choć w większości jest dziełem ludzkiego ustawodawcy, opiera się na prawie Bożym. Ponadto celem prawa kanonicznego jest umożliwienie wypełnienia misji Kościoła, czyli prowadzenie ludzi do zbawienia. Wyraża to zasada zamieszczona w ostatnim kanonie kodeksu: „salus animarum suprema lex”, czyli „zbawienie dusz jest najwyższym prawem”.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.