Szkody wyrządzone przez pandemię w edukacji są nieobliczalne

Marek Krzysztofiak SJ

VATICANNEWS.VA |

publikacja 02.02.2022 17:56

Na katastrofalne skutki pandemii dla edukacji wskazuje najnowszy raport UNICEF.

Szkody wyrządzone przez pandemię w edukacji są nieobliczalne Pixabay

Całkowite lub częściowe zamknięcie szkół dramatycznie skrzywdziło ponad 616 mln dzieci. Znacząco ucierpiało ich zdrowie psychiczne, zaś 370 mln zostało pozbawionych jedynego pełnego posiłku w ciągu dnia, który zazwyczaj otrzymywały w szkole. „To niemożliwa do przezwyciężenia strata w nauczaniu” – uważa Robert Jenkins, dyrektor ds. edukacji w UNICEF.

24 stycznia obchodzony był Międzynarodowy Dzień Edukacji, którego przesłaniem było hasło: „Odbudowa i przywrócenie do życia edukacji dla pokolenia COVID-19”. Było on okazją do opublikowania najnowszych statystyk dotyczących edukacji.

Na obszarach o niskich i średnich dochodach, zamknięcie szkół spowodowało, że nawet 70 proc. dziesięciolatków nie potrafi przeczytać prostego tekstu. Przykładowo, w Etiopii, dzieci w szkołach uczyły się do 40 proc. mniej matematyki niż dotychczas.

Pandemia odbiła się katastrofalnie na edukacji najuboższych. Sytuacja uległa pogorszeniu jednak także w krajach bogatych. W Stanach Zjednoczonych, straty w nauce zaobserwowano w wielu stanach, w tym w Teksasie, Kalifornii, Kolorado, Tennessee, Karolinie Północnej, Ohio, Wirginii i Maryland. W Teksasie dwie trzecie trzecioklasistów było poniżej swojego poziomu w matematyce w 2021 roku, w porównaniu z połową wszystkich dzieci w 2019 rok. Jak zaznaczył w rozmowie z Radiem Watykańskim Andrea Iacomini, z UNICEF Włochy, kłopoty w krajach tzw. Bogatego Zachodu uwypukliły nierówności społeczne. Problemem jest także wpływ na zdrowie psychiczne nieletnich.

„Jednym z problemów jest przedwczesne kończenie nauki. Wiele rodzin nie mogło pozwolić sobie na naukę zdalną, dlatego dzieci i młodzież porzucały szkołę. W wielu miejscach angażowano ich w pracę, by wesprzeć rodzinę. W kilku brazylijskich stanach 3 na 4 dzieci nie potrafi czytać. 10 proc. uczniów tego kraju, w wieku 10 do 15 lat, deklaruje, że nie wróci do szkoły po ponownym otwarciu. Z kolei w RPA uczniowie mają zaległości sięgające 75 proc. materiału – stwierdził Iacomini. – COVID-19 spowodował też wysoki poziom lęku i depresji wśród dzieci i młodzieży, najbardziej narażone na te zaburzenia są dziewczęta, młodzież i osoby mieszkające na obszarach wiejskich. W zeszłym roku Papież Franciszek zaproponował inicjatywę Globalnego Paktu Edukacyjnego. Mówił, że dzięki niej będzie można ożywić zaangażowanie na rzecz nowych pokoleń, odnowić pasję edukacji, uczyć się słuchania, dialogu i rozumienia. Zaprosił nas do połączenia sił, by formować dojrzałych ludzi do bardziej braterskiej ludzkości. To niezbędny sojusz i powinien objąć skuteczną politykę inwestycji w edukację i wsparcie nauczycieli.“