Więcej niż gra

Maciej Kalbarczyk

GN 28/2020 |

publikacja 09.07.2020 00:00

Turnieje gier komputerowych biją rekordy popularności wśród internautów. Związany z pandemią lockdown sprawił, że zaczynają mieć coraz więcej wspólnego z prawdziwym sportem.

Turnieje gier komputerowych,  takie jak te organizowane w katowickim Spodku, przyciągają rzesze fanów śledzących rozgrywki  na telebimach. Dominika Koszowska Turnieje gier komputerowych, takie jak te organizowane w katowickim Spodku, przyciągają rzesze fanów śledzących rozgrywki na telebimach.

Gdy obiekty sportowe zostały zamknięte na cztery spusty, w internecie pojawiło się mnóstwo materiałów zachęcających do codziennej aktywności fizycznej w domowym zaciszu. Propozycje ćwiczeń cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród osób, dla których priorytetem jest zachowanie dobrego stanu zdrowia. Dla uzależnionych od adrenaliny entuzjastów sportowej rywalizacji to było jednak zdecydowanie za mało. Naprzeciw ich oczekiwaniom wyszły serwisy internetowe, pozwalające nie tylko na śledzenie wirtualnych rozgrywek, ale także wzięcie w nich aktywnego udziału.

Nerd przed ekranem

Według prognoz firmy analitycznej Newzoo liczba użytkowników portali gamingowych w br. wyniesie 2,69 mld, a w 2023 r. przekroczy 3 mld. Ten znaczący wzrost przekłada się na wartość rynkową branży, którą w 2019 r. wyceniono na 1,1 mld dolarów. Zanim tzw. e-sport podbił serca internautów na całym świecie, był rozrywką głównie dla nerdów, czyli, jak wyjaśnia Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego, „osób przesadnie zafascynowanych naukami ścisłymi, zwłaszcza informatyką”.

Wszystko zaczęło się w 1972 r. na Uniwersytecie Stanforda w USA. Wówczas studenci uczelni rozegrali pierwszy w historii turniej w grę wideo Spacewar. W latach osiemdziesiątych firma Atari zorganizowała natomiast pierwszy ogólnokrajowy turniej The Space Invaders Championship. Frekwencja przerosła najśmielsze oczekiwania: w zmaganiach wzięło udział 10 tys. osób zgromadzonych na jednej sali przed ekranami komputerów.

Dostępne jest 19% treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.