Coraz łatwiej zabić

Jakub Jałowiczor

GN 21/2020 |

publikacja 21.05.2020 00:00

Zwolennicy eutanazji głośno mówią o miłosierdziu, ciszej o pieniądzach. Nie zawsze pytają społeczeństwo o zgodę na swoje działania.

Coraz łatwiej zabić henryk przondziono /foto gość

W Holandii eutanazję można przeprowadzić nawet wtedy, kiedy pacjent nie wyraża na to zgody. W sąsiedniej Belgii wolno uśmiercić dziecko. W katolickiej Kolumbii eutanazję zalegalizowano pomimo oporu Kościoła. Zwolennicy uśmiercania chorych zyskują kolejne tereny. Nie ma jednego powodu, dla którego w różnych krajach udaje się usankcjonować zabijanie cierpiących. Bardzo często ogromną rolę odgrywają sądy. Regułą jest to, że raz uruchomiony walec nie zatrzymuje się.

Dobrodziejstwo

Słowo „eutanazja” pochodzi z języka greckiego i oznacza dobrą śmierć. Najstarszą znaną wzmianką o euthanatôs jest komedia greckiego poety Kratinosa z V w. przed Chr. W starożytności rozumiano w ten sposób zarówno bezbolesne odejście z tego świata, jak i śmierć bohaterską. Na przestrzeni wieków opinia myślicieli o zadawaniu śmierci cierpiącym i nieuleczalnie chorym zależała z reguły od tego, jak wysoko cenili godność osoby i wartość życia. Do zwolenników śmierci na życzenie lub wręcz pozbywania się niepełnosprawnych należeli m.in. Platon i Arystoteles, utylitaryści (ich zdaniem celem życia jest dążenie do przyjemności i unikanie cierpienia) oraz Karol Marks. Przeciwni byli Hipokrates, pitagorejczycy, myśliciele chrześcijańscy, jak św. Augustyn i św. Tomasz, dla których eutanazja i pomoc w samobójstwie to brak szacunku wobec Boga, dawcy wszelkiego życia, a później także Kartezjusz i Immanuel Kant.

Zwolennicy eutanazji przekonują zwykle, że pacjent ma prawo uniknąć bólu i powinien sam decydować o tym, kiedy umrze. Często oburzają się na to, że eutanazją nazywana jest działalność Niemców w czasach Hitlera, którzy zabijali chorych psychicznie, nie pytając ich o zgodę. Jednak współcześnie w niektórych krajach także wolno uśmiercić człowieka wbrew jego woli. To logiczna konsekwencja – jeśli odebranie życia jest dobrodziejstwem, to nie należy pozbawiać tego dobrodziejstwa kogoś, kto nie może świadomie o to poprosić.

Dostępne jest 18% treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.