publikacja 25.05.2020 11:36
W starożytności chrześcijańskiej Kościół (Ecclesia) utożsamiał się bardziej ze wspólnotą wiernych, zrodzoną i żyjącą w działaniu liturgicznym, niż z doktryną czy instytucją. Bo to właśnie liturgia była i jest środowiskiem życia Kościoła. #DwaSkarby
Andrzej Rutkowski
„Uczyniłem w moim życiu trzy wielkie odkrycia: 1) Pismo święte, 2) Liturgia, 3) ich ścisła wzajemna przynależność” – tak mówił Pius Parsch, słynny twórca Apostolstwa liturgicznego w Austrii.
Nam pozostaje z tych odkryć skorzystać. Stąd narodził się pomysł na katechezę wirtualną z s. Adelajdą Sielepin CHR, która na co dzień liturgią zajmuje się ewangelizacyjnie (m.in. w Ośrodku Katechumenalnym przy kościele św. Marka w Krakowie) i zawodowo (jako profesor i kierownik katedry liturgiki Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie).
A ponieważ nasze wartości chrześcijańskie nie działają bez łączności ze Źródłem – chodzi tu o naszą relację z Bogiem w Jezusie Chrystusie – toteż konieczne jest udrożnienie tych dwóch kanałów życiodajnego dopływu: księgi łaski (Biblii) i źródła łaski (liturgii).
Dla wielu współczesnych już sam termin „liturgia” jest niezrozumiały, a co dopiero jego rzeczywistość. Wyrazem tego jest błędne zaliczanie do liturgii np. modlitwy różańcowej (czy koronki do Bożego miłosierdzia); mylenie jej z innymi formami pobożności czy zwyczajami religijnymi.
W starożytności chrześcijańskiej Kościół (Ecclesia) utożsamiał się bardziej ze wspólnotą wiernych, zrodzoną i żyjącą w działaniu liturgicznym, niż z doktryną czy instytucją. Bo to właśnie liturgia była i jest środowiskiem życia Kościoła.
Siostra Adelajda w swoim mini-wykładzie, która ma cechy konferencji, przybliża, czym jest liturgia, jej natura i cechy charakterystyczne. Mówi o warunkach, które od człowieka zależą, aby to porozumienie z Bogiem było realne i owocne, tak, by liturgia rzeczywiście stanowiła środowisko życia: życia miłością – życia Chrystusa w nas. Bo bez Chrystusa nie ma życia…
Amabilis RutkowskaP. S. Nagranie odbyło się w warunkach domowych, stąd daleko mu do profesjonalnej jakości ścieżki dźwiękowej, epidemia wszystko tłumaczy:)
MATERIAŁ: WPROWADZENIE W LITURGIĘ
UMIEJĘTNOŚCI: wiem, czym jest liturgia; potrafię wskazać warunki jej owocnego działania w życiu człowieka, umiem odróżnić liturgię od nabożeństwa; łatwiej mi zająć stanowisko w dyskusji: „wierzący a niepraktykujący”.
|
Poziom podstawowy:
(jest Ona profesorem, kierownikiem katedry liturgiki na Uniwersytecie Papieskim JPII w Krakowie)
Ma to być podziękowanie Siostrze Profesor za to wirtualne spotkanie, dlatego wskaż na konkretną rzecz, którą wynosisz po jej mini-wykładzie. Napisz, co Cię zatrzymało, co nowego się dowiedziałeś, co było dla Ciebie ważne, porządkujące.
|
|
|
Poziom rozszerzony: Zrób notatkę w formie mapy myśli. |
|
|
Poziom ponadprogramowy:
Zadanie bardzo osobiste. Spróbuj odpowiedzieć sobie szczerze na pytania:
Na ile bliski jest mi Bóg? Jak mógłbym określić Boga: – jako Stworzyciela; Siła Wyższa; Przyjaciel; Sędzia; Nauczyciel, …? Czy traktuję liturgię jako wydarzenie osobiste (jako modlitwę osobistą)? Jak traktuję swój chrzest – czy kiedykolwiek o tym myślałem (my żyjemy w środowisku chrzcielnym)? Czy widzę różnicę uczestnictwa we Mszy świętej z Komunią i bez Komunii świętej?
|
|
Kreatywna notatka w formie mapy myśli do nagrania s. Adelajdy Sielepin o liturgii - autorstwa Anny Białas (uczennicy kl. I c Katolickiego Liceum Montessori w Krakowie).