Ekologia dla świętych

GN 47/2019 |

publikacja 21.11.2019 00:00

O ateizmie jako głównym źródle kryzysu ekologicznego i nawróceniu jako ratunku dla świata przed zniszczeniem mówi prof. Rocco Buttiglione.

Ekologia dla świętych Krzysztof Błażyca /Foto Gość

Bogumił Łoziński: Profesor Buttiglione, który jest symbolem walki o obecność wartości chrześcijańskich w Unii Europejskiej, wygłasza referat na konferencji ‚„Creatio Continua” poświęconej chrześcijańskiej ekologii. Skąd zainteresowanie tą tematyką?

Prof. Rocco Buttiglione: Moją uwagę na kwestie ekologiczne zwrócił Jan Paweł II, który w encyklice Centesimus annus wskazał, że korzeń kryzysu ekologicznego jest tak naprawdę w ludzkim sercu. Ateizm przekonuje człowieka, że jest absolutnym władcą całej rzeczywistości i rzeczy nie mają swojej godności, są po prostu materiałem, którego możemy dowolnie używać. Wtedy człowiek próbuje zbudować własny świat, inny niż świat Boży. W europejskiej kulturze opowiada o tym pewna wersja mitu o Prometeuszu. Karol Marks w swojej rozprawie doktorskiej odwołuje się właśnie do tego mitu i mówi, że chcemy stworzyć świat człowieka, który już nie będzie światem Bożym. Kiedy wchodzimy w tego typu myślenie, przestajemy szanować godność, którą Bóg udzielił każdej rzeczy. Efektem tego jest świat, który nie jest piękny. Co więcej, człowiek nie może już w nim egzystować, ten świat nie nadaje się już do życia.

Mówi Pan o marksistowskim świecie bez Boga, ale niektóre nurty ekologii też odrzucają Boga, tworząc bożki z różnych elementów stworzenia.

To prawda. Rozważając ten problem, możemy tu porównać encyklikę Franciszka Laudato si’ z encykliką Rerum novarum Leona XIII. Tacy myśliciele jak Marks, Proudhon, Cabet zwrócili uwagę na proletariat, problem doprowadzonych do ubóstwa mas. Leon XIII powiedział – tak, macie rację, ten problem naprawdę istnieje, a potem przeformułował i problem, i rozwiązanie. Jestem przekonany, że dokładnie to samo robi Franciszek. Problem niszczenia środowiska istnieje, papież w Laudato si’ sformułował go i wskazał rozwiązanie.

Na czym polega ekologia katolicka, zwana też integralną, proponowana przez Franciszka?

Dostępne jest 21% treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.