Teologia dla najmłodszych

Agata Ślusarczyk

publikacja 30.08.2018 12:53

Jak encykliki papieskie przekuć na przedszkolne wychowanie? Absolwenci Fundacji "Dzieło Nowego Tysiąclecia” znaleźli na to sposób. Od trzech lat na Mokotowie prowadzą punkt przedszkolny "Lolek”.

Teologia dla najmłodszych Agata Ślusarczyk /Foto Gość Sylwia Klaus, dyrektorka przedszkola "Lolek" jest pomysłodawczynią autorskiego programu wychowawczego "Wzrastamy z Lolkiem"

Sylwia Klaus, absolwentka Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia” z zawodu jest pedagogiem i dyrektorką katolickiego przedszkola "Lolek”. Prywatnie - mamą trójki pociech. Kiedy urodził się Gustaw, jej pierwsze dziecko, zaczęła szukać placówki, która nie tylko przekaże wiedzę, ale i wartości duchowe.

To wówczas wśród absolwentów Fundacji - organizacji, której działalność ma upamiętnić pontyfikat Jana Pawła II - zakiełkował pomysł, by stworzyć miejsce w duchu świętego papieża.

Budynek przy ul. Kalatówki na stołecznym Mokotowie przekazały siostry ze Zgromadzenia Sióstr Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej. Po zaadaptowaniu przestrzeni w 2015 r. członkowie Stowarzyszenia Absolwentów Dzieło otworzyli punkt przedszkolny. To pierwsza placówka edukacyjna utworzona przez stypendystów papieskiej fundacji.

W miejscu dawnej kaplicy znajduje się sala z dziecięcymi stolikami, obok przytulne miejsce do edukacji i zabawy. W ogrodzie stoi figurka Niepokalanej, którą zostawiły w spadku siostry.

- Długo zastanawiałam się, jak nauczanie świętego papieża i zawartą w encyklikach teologię przekuć na percepcję kilkuletnich dzieci - przyznaje S. Klaus. Jako mama i pedagog odkryła, że w wychowaniu ważne jest kształtowanie dobrych nawyków. Pomogły także słowa św. Jana Pawła II, które wpisały się w misję placówki: "W wychowaniu bowiem chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem - o to, ażeby bardziej «był» a nie tylko więcej «miał»; aby więc poprzez wszystko co «ma», co «posiada» umiał bardziej i pełniej być człowiekiem – to znaczy, aby również umiał bardziej «być» nie tylko «z drugimi», ale także «dla drugich»”.

W efekcie powstał program wychowawczy "Wzrastamy z Lolkiem” oparty o cnoty: porządku, uprzejmość, ofiarność, miłosierdzia, cierpliwość, uczciwość, posłuszeństwa, wdzięczność.

- W praktyce wygląda to tak, że organizujemy pacynkowy teatrzyk, w którym grają dwie postacie: Lolek, z którym chętnie utożsamiają się dzieci i Jan Paweł II, papież. Lolek przychodzi z jakimś problemem, ostatnio na przykład zgubił piłkę. Taka scenka to punkt wyjścia do rozmowy o cnocie porządku - wyjaśnia pani dyrektor. I dodaje: Ale żeby weszła w nawyk, należy ją przez miesiąc praktykować na przykład odkładając na miejsce zabawki i ubrania, a także pomagając w tym innym.

Przedszkole "Lolek" tworzy ośmioosobowa kadra. Wiele wychowawczych metod i pomysłów, na przekazanie wartości pedagodzy przenoszą z własnych domów. Na przykład w Adwencie dzieci robiąc dobre uczynki tworzą „Sianko dobrych uczynków”, by w Boże Narodzenie Pan Jezus urodził się w wyścielonym miłością żłóbku. Z kolei w Wielkim Poście przygotowują "ołtarzyk domowy" - wazonik z gałązkami wiśni, na których w kształcie serduszek przyczepiają wielkopostne postanowienia.

- Szukamy sposobów na to, jak przekazywać prawdy wiary w ciekawy sposób i wspierać na tej drodze rodziców, którzy są pierwszymi wychowawcami. Tworzyć pewne środowisko - mówi pani dyrektor.

Cztery razy do roku rodzice wraz uczestniczą w Mszy św. Tatusiowie wraz z synami służą przy ołtarzu, mamy czytają czytania, słuchają nauczania Jana Pawła II. W przedszkolu zaraz pod krzyżem wisi portret świętego papieża. Dzieci codziennie powierzają się jego opiece, poznają biografię i nauczanie przy okazji ważnych papieskich dat jak rocznice śmierci czy urodzin, a podczas obchodzonego w przedszkolu Tygodnia Papieskiego dowiadują się w co się bawił, gdy był mały, czego lubił słuchać i śpiewają najbardziej znane pieśni o Janie Pawle II.

- Staramy się także w duchu nauczania św. Jana Pawła II dbać o godność każdego dziecka, uważnie go słuchać, dbać o jego potrzeby i podążać za nim w kierunku, w jakim się rozwija - wyjaśnia S. Klaus.

W "Lolku” uczy się ok. 20 dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat. W większości dzieci spędzają czas razem - jak w rodzinie - ucząc się od siebie nawzajem i pomagając sobie. Do wieku dostosowane są natomiast zajęcia dydaktyczne.

Od czasu uruchomienia edukacyjnej placówki mijają już trzy lata. Z obserwacji pani dyrektor do przedszkola coraz rzadziej zgłaszają się "przypadkowi” rodzice, ale ci, którzy szukają placówki z wartościami. W planach jest uruchomienie kolejnych. - Najbardziej prawdopodobną lokalizacją jest praska strona Wisły - mówi S. Klaus.