93. Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy

publikacja 15.01.2007 19:45

Genezy Dnia Migranta należy szukać w diecezjach włoskich, gdzie tamtejsi biskupi wyznaczali dzień, w którym zbierano ofiary na rzecz pomocy dla masowo emigrujących rodaków do obu Ameryk i niektórych krajów Europy. Od 1914 roku na życzenie papieża Benedykta XV we Włoszech obchodzono „Dzień Emigranta Włoskiego”. Z upływem czasu „Dzień Emigranta” zwany inaczej „Dzień Migranta” lub „Dniem Migracji” zaczęto obchodzić także w innych krajach, w tym również w Polsce. W „Wielkiej Karcie Migrantów” - jak określa się konstytucję apostolską „Exsul familia” - podkreślono znaczenie troski Kościoła o emigrantów i stworzenie właściwego stosunku wiernych do zjawiska migracji oraz ukazywanie duchowych niebezpieczeństw i problemów z nim związanych. W dziele opieki nad emigrantami pomocnym ma być między innymi: „Dzień Emigranta” przeżywany w całym Kościele. „Dzień Migranta” obchodzony w takim czasie i taki sposób, jak to doradzają miejscowe warunki i postulaty społeczności świeckiej - ma na celu zwrócenie uwagi na aktualne problemy migrantów oraz budzenie poczucia odpowiedzialności za duchową i materialną pomoc dla „ludzi w drodze”.
Wysyłanie orędzi na kolejne Światowe Dni Migranta i Uchodźcy wprowadził Jan Paweł II, wystosowując w 1986 r. z okazji 72. Dnia po raz pierwszy taki dokument, zatytułowany "Kościelna integracja imigrantów jako wykonywanie prawa do wolności". Wcześniej orędzia takie, jeśli się pojawiały, miały charakter listu kardynała sekretarza stanu do przewodniczącego ówczesnej Papieskiej Komisji ds. Duszpasterstwa Migracji i Turystyki (od 1988 r. - Papieskiej Rady Duszpasterstwa Migrantów i Podróżujących).


Konstytucja Apostolska: Exsul familia :.
Pastoralis Migratorum Cura :.

Papieska Komisja do Spraw Duszpasterstwa Migracji i Turystyki - Kościół a ruch migracyjny :.

>Ruch Apostolatu Emigracyjnego :.

Raport o stanie duszpasterstwa polskiego w świecie (bez krajów b. ZSRR) w 2002r. :.
Integracja społeczno – religijna polskiego emigranta w posłudze duszpasterskiej chrystusowca. (Schemat refleksji na początku XXI wieku) :.