W sieci wiary, czyli Kościół on-line

Anna Piątkiewicz

publikacja 25.03.2009 09:42

Kościół od wieków głosi dobrą nowinę. Niegdyś poprzez apostołów i misjonarzy, dziś również wirtualnie – otwierając się na zdobycze cywilizacji szukając w nich wciąż nowych kanałów komunikacji. Wszystko po to, aby lepiej docierać do wiernych.

W sieci wiary, czyli Kościół on-line Foto: Roman Koszowski

Cztery lata po śmierci Jana Pawła II, kardynał Stanisław Dziwisz otwiera portal społecznościowy Franciszkanska3.pl, którego wirtualny adres pokrywa się z istniejącym w Krakowie Oknem Papieskim. Motywem przewodnim jest głoszona przez papieża Polaka chęć docierania do młodych ludzi w sposób dla nich naturalny, zarówno pod względem językowym, jak i technologicznym. Jak mówi Adam Mazurkiewicz, dyrektor Katolickiego Centrum Kultury w Krakowie: „Portal ma mieć zasięg co najmniej ogólnopolski. Liczymy również na polonię zagranicą oraz sympatyków Jana Pawła II na świecie”. Hasłem jednoczącym użytkowników będą słowa „Pokolenie JPII Jesteśmy!”. Dzięki wykorzystaniu nowych mediów katolicy łatwiej zintegrują się, dodatkowo otrzymując odpowiedzi na pytania dla nich niezwykle ważne.

On-line spotkają się wszyscy, którzy szukają katolickiego spojrzenia na otaczający świat, jego kulturę, gospodarkę, politykę i społeczeństwo. Franciszkanska3.pl spełni funkcje społecznościowe i informacyjne zarazem. Duszpasterze piszący blogi? Oczywiście, dodatkowo znajdą się tam wywiady i czaty z kardynałem Dziwiszem, nagrania multimedialne, filmy czy komentowanie Biblii przez księdza Gąsiora. Grupa Adweb, która tworzy ten portal zadbała, aby był on otwartym oraz maksymalnie interaktywnym medium, współtworzonym przez internautów. Dzięki takiemu rozwiązaniu Kościół dotrze do szerokiego kręgu młodzieży, również tej zagrożonej odejściem od wiary i szukającej swojego miejsca. Pozytywnie wpływa to na wizerunek Kościoła, dla którego dialog jest wartością priorytetową.

Kościół dostrzega możliwości jakie stwarza Internet. Jednym z dotychczas najpopularniejszych serwisów chrześcijańskich jest Opoka.org.pl. Będący kompendium wiedzy portal, przyciąga kilkaset tysięcy unikalnych użytkowników miesięcznie. Nieco za nim plasują się Adonai.pl oraz Wiara.pl. Fundacja „Opoka” wraz z siecią telefonii komórkowej Plus stworzyła również wirtualną mapę pielgrzymek. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii opracowano system lokalizacji grup pielgrzymkowych. Powstała lista e-Lista Pielgrzymów, którzy w czasie pielgrzymowania mogli robić aparatami fotograficznymi w swoich telefonach komórkowych zdjęcia i wysyłać je do Pielgrzymkowej Galerii MMsów. Niegdyś zapisywane w zeszytach teraz dostępne on-line są spisy godzin odprawiania mszy świętych w każdym kościele w Polsce. Serwis Wiara.pl, oprócz dostarczania wiedzy na temat wiary, proponuje zakładkę rozrywka, którą przyciąga również ludzi niezwiązanych z Kościołem. Katolik.pl oferuje dwa rodzaje forum. Pierwsze, gdzie toczą się dyskusje na określone tematy. Oraz drugie – Forum Pomocy - przeznaczone do zadawania konkretnych pytań i szukania informacji.

Fotka.pl? Nie do końca, jednak nie mniej popularny portal Przeznaczeni.pl służyć ma przede wszystkim odnalezieniu swojej drugiej połówki, wyznającej te same zasady co my. Głównym założeniem Przeznaczeni.pl jest kojarzenie w pary ludzi, którzy wyznają wartości chrześcijańskie. Nie zapewnia anonimowości, trzeba logować się prawdziwym imieniem, a wcześniej wnieść opłatę za korzystanie z serwisu. Wszystko odbywa się na poważnie, co gwarantuje, że użytkownicy to osoby odpowiedzialnie podchodzące do nawiązywanych kontaktów oraz poznawanych ludzi. Wirtualne jest tylko zapoznanie, ponieważ portal zachęca do przenoszenia znajomości poza sieć. Jego prototypem jest zachodni serwis AveMariaSingles.com.

Dewocjonalia w zakupie on-line? Taką usługę oferuje sklep Liturgiczny.pl, gdzie znajdziemy akcesoria liturgiczne, ampułki mszalne, figury świętych, kielichy czy np. Pismo Święte. Tygodnik.onet.pl, Kosciol.pl, młodzieżowe Bosko.pl i Mateusz.pl, dziecięcy Urwisy.pl, muzyczny Ruah.pl, religijnych adresów jest naprawdę wiele. Przy pomocy wirtualnych narzędzi posłuchamy radia, wyślemy e-mail do proboszcza, zlokalizujemy najbliższy kościół. Przez Internet zamówić można również ikony świętych czy wykonane na specjalne zamówienie różańce.

Kościół otwiera się na nowe media, idzie do przodu wychodząc naprzeciw zmieniającym się wymaganiom nowych pokoleń. Nie odmawia kontaktów z mediami, wręcz przeciwnie, wykorzystuje je do wyrażania własnych opinii. Zmienia się, tłumaczy, wyjaśnia, odpowiada na pytania i szczerzy fundamentalne dla siebie zasady. Proces ten trwa od wieków, tylko teraz ułatwia go Skype, GG, czaty, blogi i portale. Kościół wierzy w komunikację, której unowocześnienia jak widać nie odrzuca.