Początek schizmy?

Ks. Roman Tomaszczuk; GN 4/2013 Świdnica

publikacja 30.01.2013 09:12

To miała być miła kolacja na zakończenie kolędowego dnia...

Żeby modlić się według starego rytu, nie trzeba wypowiadać posłuszeństwa papieżowi Ks. Roman Tomaszczuk Żeby modlić się według starego rytu, nie trzeba wypowiadać posłuszeństwa papieżowi

Dobry słuch

Na zakończenie kolędowego dnia często ksiądz jest zapraszany na posiłek. Zazwyczaj gospodarzami są ludzie zaangażowani w życie parafii. Tak było i w tym wypadku. Przy stole oprócz małżonków były ich dzieci, nastoletnia córka i studiujący syn. I to jego wyznanie sprowokowało zdumienie, a potem długą rozmowę, która była główną przyczyną internetowego komentarza. Chłopak zapowiedział bowiem, jak gdyby nigdy nic, że uczy się ministrantury, by służyć do Mszy św. sprawowanej w kaplicy Bractwa św. Piusa X. – Chyba się przesłyszałem, chciałeś powiedzieć: Bractwa św. Piotra (czyli takiego, które pielęgnuje trydencki ryt, ale w Kościele katolickim – red.)? – Nie, nie przesłyszał się ksiądz.

Teraz lepiej

Chłopak wyznał, że od jakiegoś czasu uczestniczył w Mszach trydenckich odprawianych w kościele na Piasku (zgodnie z intencją Benedykta XVI, który przywrócił możliwość celebrowania Eucharystii w starym rycie rzymskim), jednak gdy we Wrocławiu otwarto kaplicę lefebrystów, ze sporą grupą swoich znajomych dołączył do tej wspólnoty. Dlaczego? Bo z gorliwością neofity dostrzega we współczesnym Kościele wiele błędów, nadużyć i po prostu zła. Nie chce się z takim Kościołem identyfikować, więc idzie do tych, którzy zapewniają go, że są inni, bo mają prawdę i strzegą czystości wiary. Więc poszedł. Zobaczył piękną (głównie dlatego, że tajemniczą, dostojną i inną niż ta znana od dziecka) liturgię i poznał sobie podobnych: przede wszystkim młodych i w średnim wieku zgorszonych „liberalizmem” w Kościele. Poczuł się u siebie. Ale czy słusznie?

 

O sytuacji lefebrystów i konsekwencjach udziału w ich nieposłuszeństwie
mówi ks. Jarosław Lipniak, ekumenista

Ks. Roman Tomaszczuk: Jaki jest status kościelny Bractwa św. Piusa X?
Ks. Jarosław Lipniak: – Jest to suspendowane stowarzyszenie życia apostolskiego. Bractwo nie ma jedności ze Stolica Apostolską. Na temat statusu Bractwa Piusa X w 1988 roku
wypowiedziała się dobitnie Konferencja Episkopatu Polski. Konferencja jednoznacznie stwierdziła, że to zgromadzenia kapłańskie jest schizmatyckie. Podobne stanowisko
10 lat później w liście pasterskim zajął abp Tadeusz Gocłowski.

We Wrocławiu wielu tradycjonalistów katolickich przeszło do Bractwa św. Piusa X. Co się dzieje, gdy katolik dołącza do tej grupy?
– Katolik nie może dołączyć do Bractwa. Nie można być w Kościele katolickim, a jednocześnie odrzucać nauczanie tegoż Kościoła. Nie ma też możliwości interkomunii. Warto wiedzieć, że w grudniu 2010 roku przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Józef Michalik zabronił uczestnictwa w liturgii sprawowanej przez członków Bractwa, którzy działają bez mandatu biskupa. We Wrocławiu Bractwo działa z całą pewnością bez zgody tamtejszego metropolity.

Na czym polega główny błąd w postawie i postulatach lefebrystów?
– Główny błąd Bractwa polega na notorycznym nieposłuszeństwie oraz nieustannej krytyce nauczania Kościoła katolickiego, począwszy od Drugiego Soboru Watykańskiego. Lefebryści kwestionują dokumenty ostatniego soboru, twierdząc, że stoją w sprzeczności z Magisterium Kościoła prezentowanym na przestrzeni wieków. Wykazują nieposłuszeństwo
i krytykę wobec kolejnych papieży. Błogosławionego Jana XXIII krytykowali za uleganie wpływom i manipulacjom masonerii, Pawła VI za jego liberalizm, błogosławionego Jana Pawła II za laicyzację i niszczenie Kościoła. Krytykują oczywiście ekumenizm i dialog międzyreligijny.

Co, jako ekumenista, myślisz o przyszłości dialogu Kościoła z Bractwem?
– Jan Paweł II ekskomunikował wszystkich biskupów Bractwa. Benedykt XVI w 2007 roku wyciągnął rękę na zgodę. W tamtym momencie papież chciał w taki sposób pomóc Bractwu Świętego Piusa X w odnalezieniu pełnej jedności z następcą Piotra. Niestety, do tego pojednania dotąd nie doszło i to nie z winy Watykanu. Obecny prefekt Kongregacji Nauki Wiary abp Müller stwierdził, że – jego zdaniem – nie będzie już dalszych rozmów z lefebrystami. Stolica Apostolska nie może poddawać wiary katolickiej żadnym pertraktacjom i nie może być
żadnych kompromisów. Prefekt stwierdził też, że Drugi Sobór Watykański nie stoi w sprzeczności z wcześniejszą tradycją. "Jeżeli chodzi o wiarę katolicką, to nie ma żadnych ulg w stosunku do tego, co w sposób obowiązujący postanowił sobór" – podkreślił abp Müller. Oczywiście Kościół nigdy nie odrzuca skruszonych grzeszników, tak więc istnieje możliwość przyjęcia na powrót tradycjonalistów do Kościoła katolickiego. Drzwi Kościoła zawsze są i pozostaną otwarte dla każdego.