Watykan czeka na oficjalne stanowisko

KAI |

publikacja 19.07.2012 17:56

Stolica Apostolska przyjmuje do wiadomości opublikowany dziś komunikat z zakończonej w sobotę 14 lipca kapituły generalnej Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X, uważając że jest on jego dokumentem wewnętrznym i oczekując na oficjalne stanowisko, by kontynuować dialog lefebrystów z Papieską Komisją „Eccelsia Dei”.

Watykan czeka na oficjalne stanowisko Catholicus Fluminensis / CC 2.0 Przełożony Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X bp Bernard Fellay

Komunikat tej treści opublikowało dziś watykańskie Biuro Prasowe.

Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej zaznacza, że komunikat z kapituły generalnej jest przede wszystkim wewnętrznym dokumentem Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X, który ma służyć studium i dyskusji jego członków. „Stolica Apostolska przyjmuje do wiadomości tę deklarację, oczekując jednak od Bractwa Kapłańskiego zapowiadanego komunikatu oficjalnego, aby kontynuować dialog między Bractwem a Komisją «Eccelsia Dei»” – czytamy w watykańskim oświadczeniu.

Opublikowany na stronach internetowych Bractwa Kapłańskiego komunikat z jego kapituły generalnej zawiera obok dziękczynienia Bogu za 42 lata istnienia „pośród Kościoła przeżywającego kryzys i świata oddalającego się coraz bardziej od Boga i Jego prawa” także stwierdzenie, iż określiła ona „niezbędne warunki ewentualnego uregulowania kanonicznego” swego statusu w Kościele. Postanowiono, że w takim przypadku wcześniej zostanie w tej sprawie zwołana nadzwyczajna kapituła. Jednocześnie przypomniano, że obowiązkiem Bractwa jest wyznawanie wiary katolickiej w całej jej „czystości i integralności” z determinacją odpowiednią do nieustannych ataków, jakim ta wiara jest dziś poddawana.

W komunikacie lefebrystów zawarte jest „wyznanie wiary w Kościół rzymskokatolicki, jedyny utworzony przez Naszego Pana Jezusa Chrystusa, poza którym nie ma zbawienia i nie można znaleźć środków do niego prowadzących”. Podkreślono monarchiczny ustrój Kościoła, na którego czele stoi papież. Odnosząc się do nauczania Soboru Watykańskiego II i wypływających z niego reform, wskazano, że zawarte w nim nowości naznaczone są błędami. W odniesieniu do nich lefebryści kierują się „nieprzerwanym Magisterium” Kościoła. Oczekują oni na poważną i otwartą debatę, która mogłaby doprowadzić do powrotu władz Kościoła do Tradycji.

TAGI: