Szukany tag:
uporządkuj wyniki:
Od najnowszego do najstarszego » | Od najstarszego do najnowszego
Wyszukujesz w serwisie kosciol.wiara.pl
wyszukaj we wszystkich serwisach wiara.pl » | wybierz inny serwis »
„Ten, kto wprowadził do kościołów gitary i popularne piosenki, chciał zapewne tanim kosztem zyskać sobie młodych. Było to jednak prostackie i w efekcie obraża inteligencję wiernych” - twierdzi dyrygent La Scali Riccardo Muti
Muzyka ma wspierać ewangelizację – to przesłanie zakończonego dziś w Rzymie jubileuszowego kongresu Papieskiego Instytutu Muzyki Sakralnej.
Od 10 lat katolicka zakonnica s. Walentyna Nowakowska ze Zgromadzenia Sióstr od Aniołów propaguje w Rosji zachodniochrześcijańską muzykę sakralną.
– W podstawówce ktoś pożyczył mi kasety z takimi nagraniami. Tak mi się spodobały, że nauczyłem się na pamięć Litanii Loretańskiej – wspomina ze śmiechem Łukasz Czartowski, członek Zarządu Stowarzyszenia Studiów Śpiewu Gregoriańskiego AISCGre sekcja polska.
Kultura bez porozumienia z wiarą jest sztuką dla sztuki – mówił bp Piotr Greger, który 22 października przewodniczył Mszy św. w ramach trwającego w Bielsku-Białej Kongresu Muzyki Liturgicznej.
– Gdy pomyślę, jakie palce dotykały tych klawiszy, czuję dumę i spoczywającą na mnie ogromną odpowiedzialność – mówi Maciej Maszkiewski, organista katedralny.
Co wspólnego ma Goethe z wykonywanym w czasie liturgii śpiewem?
Równowaga między starym a nowym. Poszukiwanie nowych form. Ale bez tworzenia enklaw dla wysublimowanych gustów koneserów.
Do tej pory w Polsce mówiło się o sacropolo. Dzięki najnowszej publikacji w La Stampie do języka liturgicznego ma szansę wejść kolejny termin.
Gitara elektryczna, perkusja, fortepian, czy syntezator - to tylko niektóre instrumenty, których nie można wykorzystywać w czasie liturgii eucharystycznej. Przypomina o tym zatwierdzona ostatnio przez KEP instrukcja o muzyce kościelnej.
Ta postać nie pasuje do łzawych, cukierkowych żywotów świętych.