• sp
    01.02.2018 12:20
    To wydarzenie miało właśnie znaczenie prorocze: Jezus, poprzez Maryję, w swoim człowieczeństwie przywraca i ofiarowuje ludzkość z powrotem Ojcu.
  • Tomek
    01.02.2018 13:51
    "Wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych w piątek zostaje zniesiona, gdy w tym dniu przypada uroczystość Pańska..." Dla uściślenia: nie tylko uroczystość Pańska, ale każda inna uroczystość (np. Matki Bożej lub innego świętego) znosi piątkową wstrzemięźliwość.
    • Gość
      01.02.2018 15:51
      Przecież jest to ujęte w artykule - "Wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych w piątek zostaje zniesiona, gdy w tym dniu przypada uroczystość Pańska lub dzień w randze uroczystości".
  • Tomasz
    01.02.2018 14:48
    Może postawmy pytanie inaczej: czy ojciec święty Franciszek i cały Watykan pości w piątek?
    • Szolga
      01.02.2018 15:26
      Szolga
      Post piątkowy jest tradycją Kościoła lokalnego w naszym kraju. Obowiązuje więc osoby przebywające na terenie Rzeczypospolitej. Inne Kościoły lokalne mają pewnie własne tradycje ascetyczne lub pobożnościowe.
      • Bartosik
        01.02.2018 18:27
        Bzdura totalna. Jest to ujęte wprost w Kodeksie Prawa Kanonicznego. I dopiero tu episkopaty mogą ZAMIENIĆ tę praktykę na inną (w Europie sporo krajów to uczyniło, gdzie indziej nie wiem). Więc to nie jest żadna jakaś tam tradycja, a prawo stanowione prosto z Watykanu.
      • Szolga
        02.02.2018 07:46
        Szolga
        @Bartosik: masz rację. Dziękuję za to pouczenie. Zawsze warto się dokształcać. Dla pomocy innym cytuję Kodeks Prawa Kanonicznego:
        Kan. 1250 - W Kościele powszechnym dniami i okresami pokutnymi są poszczególne piątki całego roku i czas wielkiego postu.

        Kan. 1251 - Wstrzemięźliwość od spożywania mięsa lub innych pokarmów, zgodnie z zarządzeniem Konferencji Episkopatu, należy zachowywać we wszystkie piątki całego roku, chyba że w danym dniu przypada jakaś uroczystość. Natomiast wstrzemięźliwość i post obowiązują w środę popielcową oraz w piątek Męki i Śmierci Pana naszego Jezusa Chrystusa.
  • Radk
    01.02.2018 15:04
    Szanowny TOMEK, to NIE jest uroczystość tylko święto. Dlatego wstrzemięźliwość obowiązuje
  • NJ
    01.02.2018 15:51
    Czy ktoś, kto nie przestrzega postów ustalonych przez lokalnych biskupów popełnia grzech ciężki?
    Mało mamy problemów z przestrzeganiem Bożych przykazań? Po co jeszcze jakieś ludzkie nakazy/zakazy?
    • Gość
      01.02.2018 19:35
      Bernhard Häring : „Jestem zdania, że Kościół nigdy nie powinien nakładać żadnego pochodzącego od człowieka prawa pod groźbą grzechu śmiertelnego, co jest równoznaczne z groźbą wiecznego potępienia.” https://dominikanie.pl/2014/01/spor-o-grzech-i-spowiedz/
    • Franciszek
      02.02.2018 10:52
      Tak, popełnia grzech ciężki.
  • Agusia
    01.02.2018 17:40
    Mnie bardziej interesuje, czy jutro świętujemy również pierwszy piątek miesiąca.
    • Bartosik
      01.02.2018 18:32
      Jak najbardziej, jeszcze jak :) Tylko nie będzie formularza mszalnego o Sercu Jezusa (bo jest zabroniony m.in. w uroczystości oraz właśnie w święta Pańskie - do takich świąt należy jutrzejszy dzień). Zresztą istotą pierwszych piątków jest tylko Komunia święta wynagradzająca, więc nawet gdyby pierwszy piątek wypadal w Wielki Piątek, to jak najbardziej tę praktykę można wtedy zachować.
  • Hodie
    01.02.2018 18:07
    A propos tego piątkowego postu, zadziwiły mnie umieszczane tutaj podczas ostatniej oktawy Bożego Narodzenia stwierdzenia, że w piątek tejże Oktawy trzeba zachować post, bo co prawda BN to uroczystość, ale - z jakiś względów - nie tak uroczysta jak uroczystość Zmartwychwstania - sic! (ta Oktawa znosi piątkowy post). Jakość nikt nie chciał pamiętać, że JP2 nazwał Wcielenie podstawowym aktem Bożej ekonomii zbawienia (por. RM,39). Obawiam się, że w duchowych żyłach naszego chrześcijaństwa płynie więcej dziedzictwa rzymskiego legalizmu niż radości Ewangelii.
    • Bartosik
      01.02.2018 18:35
      Skoro tak, to dlaczego Zwiastowanie nie ma oktawy, tylko jeszcze jest przenoszone na czas po OW w razie zbiegu nawet z Wielkim Tygodniem?
    • Bartosik
      01.02.2018 18:45
      A tak na serio - naprawdę bedziemy porównywać Boże Narodzenie, które rozpoczęło (a nawet i nie, bo przedtem było Zwiastowanie) dzieło zbawienia, do Wielkanocy, w której świętujemy pełne zwycięstwo Chrystusa? Toż nawet św. Paweł i inni Apostołowie wyraźnie mówili, że zostaliśmy odkupieni Krwią Chrystusa, nie Jego leżeniem w żłobie. I dlatego Msza jest uobecnieniem tej Ofiary, dlatego aż dwa tygodnie w roku liturgicznym są wyjęte z innych obchódów (Wielki Tydzień i Oktawa Wielkanocy). A że u nas w Polsce bardziej się lubi Boże Narodzenie niż Wielkanoc (bo bardziej chyba wierzymy w narodziny Boga niż w to, że zmartwychwstał - co zresztą statystyki potwierdzają), to już "insza inszość"...
  • Zszokowany
    01.02.2018 18:22
    A słyszę właśnie, że w archidiecezji łomżyńskiej jutro jest zwolnienie z postu. Jaki może być powód??
  • JAWA25
    01.02.2018 19:27
    "Niechaj więc nikt was nie osądza z powodu jedzenia i picia, bądź w sprawie święta czy nowiu, czy szabatu. Są to tylko cienie spraw przyszłych" Kol 2,16n
  • Mariusz
    01.02.2018 20:09
    Dni w oktawie wielkanocy maja range swieta a nie uroczystosci. Nie znosza postu. I nie daja nakazu udzialu w Eucharystii.
    • Bartosik
      01.02.2018 21:40
      Hm, Watykan jest ciut innego zdania: http://liturgia.wiara.pl/doc/420392.Ogolne-normy-roku-liturgicznego-i-kalendarza/2 (punkt 24.). Druga sprawa - jeśli OW ma rangę tylko święta, to co robi w tym roku Zwiastowanie w dniu 9 kwietnia, skoro według takiej interpretacji powinna być 2 (wszak uroczystości znoszą święta)?
    • Daniel
      01.02.2018 22:56
      Po reformie związanej z postanowieniami Vaticanum II, mamy tylko dwie oktawy w roku liturgicznym.

      Są to oktawy:
      - Uroczystości Narodzenia Pańskiego,
      - Uroczystości (Niedzieli) Zmartwychwstania Pańskiego.

      W przypadku obu oktaw, czyli 8 dni w których przeżywamy tajemnicę Wcielenia/Zmartwychwstania jedyne dni, w które jest obowiązek uczestnictwa w celebracji Eucharystii to niedziele i dni rozpoczynające tj.: Bożenarodzenie i Wielkanoc (a ta sama z siebie jest niedzielą).

      Natomiast ranga dni w oktawach jest różna. W przypadku oktawy Bożegonarodzenia, dni mają rangę święta, dlatego wówczas wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych obowiązuje. Zaś w przypadku oktawy Wielkanocy, każdy dzień ma rangę uroczystości, dlatego w piątek zaraz po Wielkanocy można jeść mięso.
      • trydentina
        02.02.2018 11:37
        to że posoborowie sobie coś tam zniosło, to nie znaczy że nie mamy obchodzić Oktawy Bożego Ciała czy Oktawy Pięćdziesiątnicy.
  • Anonim (konto usunięte)
    01.02.2018 22:04
    Mam prośbę - czy można by podać diecezje, w jakich jutro obowiązuje dyspensa? w diecezji bielsko-żywieckiej też ogłoszono. Radio eM podało, że post nie obowiązuje, więc chyba także diecezja katowicka (czy archidiecezja?)
  • Kocór
    01.02.2018 22:16
    W Diecezji Przemyskiej jest dyspensa.
  • Dariusz
    01.02.2018 23:18
    Co za problem ? Ja nie jem mięsa w piątki, nie mam z tym problemu.
  • alesz
    02.02.2018 06:47
    Po co tyle komentarzy na ten temat. Jak nie zjesz mięsa to ci sie nic nie stanie. Ludzie niezależnie czy jest post czy nie możesz zachować wstrzemięźliwość... A jeżeli biskup daje danej diecezji dyspensy to daje i nie trzzeba tego usadniać czy może, czy nie i spierać się, że to święto a do tego jeszcze dyskutować (wymądrzać się o oktawie wielkanocnej) o oktawie wielkanocnej
  • MM
    02.02.2018 08:27
    Nie wiem jaka frajde ma miec Bog z tego ile I kiedy jecie? I tak was oceni za to jakimi ludzmi byliscie dla siebie i innych. Ilosc zjedzonych pokarmow, odmowionych rozancow i regularnego bycia w kosciele dla idei bycia, nie bedzie mialo zadnego znaczenia.
    • Stanisław Lose
      02.02.2018 12:15
      no nie masz racji - główną ideą przyswiecajacą umartwianiu się jest ćwiczenie własnej woli, ćwiczenie panowania nad swoim ciałem a stąd jest już krótka droga do podmiotowości. Pełna podmiotowość osoby to jeden z najistotniejszych wymogów Chrystusa wobec człowieka. Było to ważne w Jego czasach, ponieważ jedyną podmiotowością znaną wtedy była podmiotowość plemienna. To Chrystus wprowadza paradygmat podmiotowości jednostki, jako fundament nowego społeczeństwa już nieplemiennego ale rodziny ludzkiej.
  • TomaszL
    02.02.2018 09:57
    Warto przemyśleć na ile dzień bezmięsny to faktycznie umartwienie się, a na ile tylko tradycja. Mamy XXIw, w którym mięso nie jest czymś ekskluzywnym, nadzwyczajnym. Dziś potrawy mięsne są podstawa diety ludzi biednych, bo jest najtańszym pokarmem. Diety bezmięsne, czy też z ograniczona rola mięsa stosuje coraz więcej ludzi, którym mięso już spowszechniało. I dla nich bezmięsny piątek nie jest żadnym umartwieniem.

    W dodatku cześć biskupów diecezjalnych mając na względzie racje duszpasterskie często stosuje dyspensy. Szkoda jedynie, ze nie koordynują tego w ramach KEP, aby nie było przypadków gdy granicą dnia bezmięsnego była granica diecezji.
  • Gość
    02.02.2018 10:51
    Litania na Ofiarowanie Pańskie: http://www.katolik.pl/litanie,22335,818,cz.html?idr=10719

    Dzisiaj również rozpoczyna się nowenna do NMP z Lourdes. Przykład takiej nowenny jest tutaj: https://marylka57.blogspot.com/2016/02/nowenna-do-matki-bozej-z-lourdes-w.html

    Luty jest też miesiącem szczególnego nabożeństwa do Ducha Świętego.
Dyskusja zakończona.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg

Archiwum informacji

niedz. pon. wt. śr. czw. pt. sob.
25 26 27 28 29 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6